Czym jest piramida prestiżu zegarków?

Rozmaitości

Czym jest piramida prestiżu zegarków?

Agata Kucińska

Obok kolekcjonowania damskich eleganckich zegarków oraz biżuterii (i pisania o nich), prowadzi swoją firmę doradczą. Pogodny charakter, który zawsze służy radą i pomocą. Prywatnie mama i miłośniczka przyrządzania pysznych sushi.

19 września 2023

Rynek zegarmistrzowski obfituje w setki marek, które różnią się od siebie historią, grupą docelową, charakterem projektów i stylem zegarków. Odmienna jest także jakość materiałów użytych do ich stworzenia, co pociąga za sobą różnice w cenach. Aby uporządkować firmy produkujące zegarki ze względu na ich wartości, powstał podział zwany piramidą prestiżu zegarków.

 
 

Piramida prestiżu zegarków — co to takiego?

Czym tak dokładnie jest piramida prestiżu zegarków? To nic innego jak klasyfikacja marek zegarmistrzowskich z całego świata ze względu na kryteria takie jak wartość firmy, jej historia, wpływ marki na całą branżę, staż działania oraz półka cenowa proponowanych produktów. Stworzony w ten sposób podział ma ułatwiać klientom wybór zegarka, który będzie pasował do ich preferencji, stylu i budżetu.

 

Piramida zestawia więc modele, w których producent postawił na rzemiosło i kultywowanie tradycji zegarmistrzowskiej z tymi, które dzięki zautomatyzowanej produkcji są przystępne cenowo, prezentują jakościowe wykonanie i precyzję działania. Poszczególne piramidy mogą się trochę od siebie różnić, ponieważ są tworzone indywidualnie. Punktem wspólnym są omówione wcześniej kryteria.

 

Dlaczego właśnie piramida?

Możesz zapytać, dlaczego różnice między markami zegarmistrzowskimi są przedstawiane właśnie w formie piramidy. Kształt ten ułatwia proste i czytelne zestawienie producentów według kryteriów prestiżu i wartości. Czynnik ceny zajmuje tu najniższą pozycję. Piramida może mieć jedynie dwie kondygnacje, ale ich liczba zależy głównie od tego, kto zajmuje się hierarchizacją. Dlatego zdarzają się także piramidy z 5 czy 6 piętrami. 

 

Jaka jest budowa piramidy prestiżu zegarków? Im bliżej szczytu, tym większy prestiż i klasa firmy. Warto dodać, że wartość nie równa się cenie. Z tego powodu zdarza się, że marki, których produkty wcale nie są aż tak bardzo drogie, będą znajdowały się na wyższych poziomach piramidy.

 

Zegarek MeisterSinger

 

Na samym dole znajdują się propozycje budżetowe, firmy, których oferta skierowana jest do szerokiego grona odbiorców. Wyższe piętra to wyższa jakość i większa wartość zegarków. Na czubku piramidy znajduje się więc miejsce dla zabytkowych manufaktur z bogatą historią, tworzących dzieła sztuki zegarmistrzowskiej, które są obiektem pożądania wśród wielu kolekcjonerów. Są skierowane do wąskiego grona odbiorców — najbogatszych i najbardziej wymagających użytkowników.

 

Poziomy piramidy prestiżu zegarków

Piramida prestiżu zegarków ma przede wszystkim ułatwiać klientom nawigację po świecie marek zegarmistrzowskich. Wskazać, na którą grupę produktów powinien zwrócić uwagę na pierwszym miejscu.

 

Klasyfikacja nie jest najłatwiejsza ze względu na liczną reprezentację każdej z grup. Na załączonej grafice znalazły się 4 kategorie, a w ich ramach wymieniono producentów, którzy szczególnie zasłużyli się w branży, wnieśli do niej nowatorskie rozwiązania. Pominięto tu firmy komercyjne.

 

Piramida prestiżu zegarków

 

Podstawa piramidy — marki luksusowe

Podstawa piramidy prestiżu zegarków to marki luksusowe drugiej klasy. Znajdziemy tu przede wszystkim szwajcarskie marki takie jak Tissot, Certina oraz Atlantic, japońskie firmy Citizen i Seiko, włoskie Venezianico czy niemieckiego Junghansa.

 

Na kolejnym poziomie ulokowane są marki premium pierwszej klasy, czyli takie, które tworzą zegarki spełniające najwyższe standardy jakości, precyzji i wzornictwa. Znajdują się tu firmy takie jak Montblanc, Oris, Breitling, Longines, Frederique Constant, Yema, MeisterSinger, Chopard, Tag Heuer, Maurice Lacroix, Ball, Alpina czy U-Boat.

 

Zegarek Tissot

 

Renomowane marki tworzące środek piramidy

Środek piramidy to marki o prestiżowym charakterze i renomowanej pozycji na rynku. Znajdują się tu rozpoznawalne marki Omega, Fortis, IWC oraz Blancpain, manufaktury takie jak Hublot, De Witt, Roger Dubuis, Zenith i Eberhard, który szwajcarską tradycję umiejętnie łączy z włoskim szykiem i nowoczesnymi rozwiązaniami.

 

Zegarek Fortis

 

Szczyt piramidy, czyli manufaktury z bogatą historią

Szczyt piramidy we wszystkich najważniejszych rankingach zdominowały przede wszystkim dwie marki — Patek Philippe (na rynku od XIX wieku) oraz Vacheron Constantin (na rynku od XVIII wieku). Na to zaszczytne miejsce ma wpływ wieloletnia historia, nowatorskie rozwiązania, limitowane nakłady oraz kunszt włożony w każdy najmniejszy element.

 

Zegarek Patek Philippe

 

Piramida prestiżu, czyli luksusowe zegarki marek premium

Zegarki marek premium to doskonała propozycja nie tylko dla fanów historycznych smaczków i kolekcjonerów urządzeń z historią, ale także dla wszystkich, którzy cenią wysoką jakość, precyzję działania i design na najwyższym poziomie. To inwestycja na długie lata!


Agata Kucińska

Obok kolekcjonowania damskich eleganckich zegarków oraz biżuterii (i pisania o nich), prowadzi swoją firmę doradczą. Pogodny charakter, który zawsze służy radą i pomocą. Prywatnie mama i miłośniczka przyrządzania pysznych sushi.