Omnibus - co to jest i jak pomaga klientom?

Newsy

Omnibus - co to jest i jak pomaga klientom?

Agata Kucińska

Obok kolekcjonowania damskich eleganckich zegarków oraz biżuterii (i pisania o nich), prowadzi swoją firmę doradczą. Pogodny charakter, który zawsze służy radą i pomocą. Prywatnie mama i miłośniczka przyrządzania pysznych sushi.

16 stycznia 2023

Nowy rok wdrożył w życie nowe prawo szczególnie przydatne konsumentom. Rynek commerce i e-commerce musi zmierzyć się z nowymi działaniami promocyjnymi, poprzez informowanie  swoich klientów realnych cenach promocji. Nie wiesz, czym jest dyrektywa Omnibus? W jaki sposób będzie widoczna podczas zakupów ? Zobacz na przykładzie naszego sklepu Zegarownia.

 

Co to Omnibus?

Omnibus jest dyrektywą UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), która nakłada obowiązek na sprzedawców informowania, jaka cena danego produktu była najniższa w ciągu ostatnich 30 dni. Dyrektywa jest sukcesywnie wdrażana w całej Unii Europejskiej z uwagi, że stanowi to unijne rozporządzenie. Omnibus z pewnością ułatwi zakupy wielu klientom, którzy szukają najlepszych okazji i nie chcą trafić na fałszywe obniżki. To kolejny krok w stronę bezpiecznych zakupów w internecie. Są jednak wyjątki.

 

W jaki sposób nowe prawo wpływie na zakupy on-line?

W praktyce Omnibus oznacza, że klient, widząc przekreśloną cenę, będzie dokładnie wiedział, czy jest to rzeczywiście promocja, czy może działania marketingowe danego sklepu. Przykładowo, w naszym sklepie internetowym zobaczysz promocję na zegarek -30% z ceną 700 zł, nad obniżką będzie widniała cena regularna 1000 zł. W karcie produktu zobaczysz jeszcze jedną cenę — będzie to najniższa cena tego zegarka z ostatnich 30 dni. Jeżeli zobaczysz 700 zł, masz pewność, że promocja -30% jest prawdziwą obniżką, adekwatną do ceny regularnej. To również znak, że cena regularna, nie była fałszywie podniesiona, aby stworzyć obniżkę -30%.

 

Omnibus przykład sprawdź cenę produktu

 

Istnieje kilka wyjątków informowania o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach:

  • Są to produkty, które nie posiadają oznaczenia promocja. Zobaczysz tylko jedną cenę — regularną, która mogła być wcześniej obniżona bez informowania akcji promocyjnej.
  • Dyrektywa nie dotyczy specjalnych kodów rabatowych, gdzie wartość obniżki generowana jest automatycznie po prowadzeniu kodu w koszyku, a cena, widoczna jest wyłącznie dla indywidualnego klienta.
  • W przypadkach promocji 2+1, 3+1, drugi produkt za darmo itp. czyli np. kupując 3 paski do zegarków, najtańszy otrzymujesz za darmo — takie akcje nie wymagają od sprzedawcy informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni.


Agata Kucińska

Obok kolekcjonowania damskich eleganckich zegarków oraz biżuterii (i pisania o nich), prowadzi swoją firmę doradczą. Pogodny charakter, który zawsze służy radą i pomocą. Prywatnie mama i miłośniczka przyrządzania pysznych sushi.