Czas na reklamę, czyli o marketingu w zegarkach

Rozmaitości

Czas na reklamę, czyli o marketingu w zegarkach

Kuba Kowalewski

Człowiek w ciągłym ruchu. Jeśli nie próbuje jakiejś nowej dyscypliny sportowej, to prawdopodobnie jest w trasie i łapie stopa do Chorwacji. Miłośnik smartwatchy i zegarków zaawansowanych technicznie.

23 lipca 2019

Najważniejszym kryterium wpływającym na popularność danej marki jest jakość wykonania produktów oraz ich design. Mimo to nie możemy zapomnieć o jeszcze jednym, niezwykle ważnym czynniku, czyli kreatywnym i skutecznym marketingu. Przemyślane zabiegi reklamowe sprawiły, że o wielu manufakturach naprawdę trudno było choć raz nie usłyszeć.

Czym jest skuteczny marketing?

Rozwój wszelkiego rodzaju mediów sprawił, że reklama stała się niezwykle ważnym elementem, w szczególności na tak konkurencyjnym rynku jak zegarmistrzowski. Jeszcze przed rozwojem popularnej dziś telewizji czy internetu, poszczególne marki inwestowały w reklamy na łamach prasy czy audycji radiowych. Poza wykorzystywaniem środków masowego przekazu, poszczególne przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją zegarków stawiają na ciekawe współprace z innymi znanymi markami, niekoniecznie związanymi z branżą.

Bulova – kosmiczne zegarki w eterze

Bulova to amerykańska manufaktura, która powstała w 1875 roku jako mały sklepik na Manhattanie. Jej właściciel Joseph Bulova uznał, że zegarek to nie tylko narzędzie służące do odmierzania czasu, ale również element biżuterii. Standaryzacja procesów produkcji sprawiła, że marka w szybkim tempie zyskała na popularności, a modele sygnowane jej logiem zobaczyć można było na nadgarstkach coraz to większej liczby osób. Ważnym czynnikiem wpływającym na sukces marki Bulova są pierwsze reklamy na temat zegarków, które usłyszeć można było w radio.

Sukcesowi marketingowemu często towarzyszy nie tylko przemyślana kampania reklamowa, ale również przypadek. W 1971 roku , podczas misji Apollo 14, zegarek Bulova, z prywatnej inicjatywy kosmonauty Adama Scotta, zabrany został na księżyc. Model konkurencyjnej marki, będącej oficjalnym partnerem wyprawy, tuż po wejściu na powierzchnię naturalnego satelity Ziemi uległ uszkodzeniu z powodu różnicy ciśnień. Wtedy to Adam Scott postanowił założyć na nadgarstek swój własny zegarek Bulova, który przeszedł próbę bez najmniejszego problemu. Zegarkiem inspirowanym w bezpośredni sposób modelem noszonym przez kosmonatę jest Bulova Moon Watch Apollo 96B251.

Zegarki Pulsar – gwiazdy dużego ekranu

Pulsar to marka, która kojarzona jest przede wszystkim z innowacyjnymi rozwiązaniami. W 1972 roku zaprezentowany został pierwszy zegarek sygnowany jej logiem, który stanowił również pierwszy model wyposażony w elektroniczny wyświetlacz. Nazwa przedsiębiorstwa pochodzi od pulsarów, czyli obiektów kosmicznych wyróżniających się niezwykle regularnym i bardzo szybkim wysyłaniem promieniowania radiowego, przez co konkurować mogą z zegarami atomowymi jeśli chodzi o precyzję. Zegarki Pulsar to istne gwiazdy dużego ekranu. Model Pulsar P2 pojawił się na ręce znanego na całym świecie agenta Jego Królewskiej Mości Jamesa Bonda w filmie pod tytułem „Live and Let Die”. Zegarek Pulsar P3 Date Command 3100 widniał na ręku aktora Bruce Bannera w pilotażowym odcinku serialu The Incredible Hulk.  

Zegarki Pulsar na dużym ekranie

Timex – król marketingu

Timex to znane na całym świecie przedsiębiorstwo, zajmujące się produkcją niezwykle stylowych i funkcjonalnych zegarków. Wielki sukces komercyjny przyniosły marce przemyślane zabiegi marketingowe. W 1930 roku manufaktura rozpoczęła oficjalną współpracę z Waltem Disneyem, tworząc kultowy dziś model zegarka z Myszką Miki na cyferblacie. Rosnąca popularność kreskówki sprawiła, że zaledwie w ciągu kilku dni wyprzedanych zostało 2 miliony egzemplarzy.

W latach ubiegłego wieku Timex postawił na kolejną, przynoszącą imponujący sukces współpracę. Jeden z najpopularniejszych w tamtym czasie reporterów John Cameron Swayze rozpoczął serie emitowanych w amerykańskiej telewizji testów wytrzymałościowych. Wśród nich warto wymienić zrzucenie zegarka Timex z zapory Grand Coulee, czy skoki nurków z 25 metrowych klifów Acapulco z zegarkiem Timex na nadgarstku. Program odniósł nie tylko wielki sukces komercyjny, ale również zaangażował widzów, którzy wysyłali własne pomysły na kolejne testy.

Victorinox – niezniszczalność potwierdzona testami

Poza Timexem, dzięki testom wytrzymałościowym zasłynęła również szwajcarska marka Victorinox. Powstała ona w 1884 roku jako producent rozpoznawalnych dziś na całym świecie noży oraz scyzoryków. Wraz z rozwojem, przedsiębiorstwo postanowiło wzbogacić swój asortyment o zegarki, które podobnie jak inne produkty sygnowane jej logiem, charakteryzować będzie wysoka odporność na zniszczenia. Dewizę tą idealnie odwzorowuje seria zegarków I.N.O.X., które poddawane są niezwykle ekstremalnym testom. Victorinox postanowił pójść krok dalej niż Timex: modele z serii I.NO.X. przechodzą ponad 130 prób, wśród których warto wymienić zrzucenie zegarka z wysokości 10 metrów, czy rozjechanie go przez ważący 64 ton czołg.  

 

Zegarki Balticus – rodem z social media

Skutecznemu marketingowi towarzyszą nie tylko kosztowne kampanie, ale również kreatywność. Idealnym przykładem jest polska manufaktura Balticus, która inspirowana jest wyjazdem jej założyciela Bartosza Knopa do Islandii. Po powrocie do ojczyzny, Knop postanowił stworzyć projekt własnej tarczy zegarka i zapytać o adekwatną dla niego nazwę na łamach grupy zrzeszającej miłośników zegarków w mediach społecznościowych. Wzburzona dyskusja sprawiła, że Knop stworzył pełnoprawny zegarek. Ustalona przez członków grupy nazwa tarczy „Gwiezdny Pył” dziś stanowi oznaczenie flagowego modelu marki Balticus. Kameralny charakter przedsiębiorstwa sprawia, że mimo znacznego rozwoju wciąż kieruje się ono przede wszystkim głosem swoich klientów, którzy mieli znaczny wpływ na jego powstanie.

Zegarki Rec – w zgodzie z ekologią

Kluczem do sukcesu może być również innowacja. Idealnym przykładem dla tej tezy jest inspirowana motoryzacją marka Rec. Przedsiębiorstwo założone zostało w 2014 roku przez Christiana Felixa Mygha oraz Jonathana Kampstrupa w Danii. Modele sygnowane jej logiem wyróżnia nie tylko inspirowany kultowymi autami design, ale również podejście do procesu produkcji. Każdy z nich tworzony jest z materiałów pozyskanych w ramach procesu recyklingu aut do których nawiązuje, co czyni markę Rec niezwykle przyjazną środowisku.

Jak można zauważyć, poza jakością wykonania, precyzją, czy designem, równie ważnym aspektem wplywającym na sukces marki jest skuteczny marketing. Pod tym szerokim terminem kryją się nie tylko wysoko budżetowe kampanie reklamowe, ale również kreatywność i innowacja.


Kuba Kowalewski

Człowiek w ciągłym ruchu. Jeśli nie próbuje jakiejś nowej dyscypliny sportowej, to prawdopodobnie jest w trasie i łapie stopa do Chorwacji. Miłośnik smartwatchy i zegarków zaawansowanych technicznie.